אינטייק- תהליך הערכה

"החיים זה מה שקורה בזמן שאתה עסוק בלתכנן תוכניות אחרות."

כך כתב ג'ון לנון באחד משיריו. קשיים רגשיים הם לא משהו שאנו מתכננים. הם פשוט קורים. לפעמים הסיבה ברורה, מוגדרת ומובנת, ולפעמים זה נותר כדבר עמום ולא ברור, אך בהחלט מורגש ומכביד על החיים.

טיפול פסיכולוגי הוא בהחלט ערוץ בו ניתן להיעזר בהתמודדות עם קשיים אלו, אך שלא כמו בעולם הרפואה, התחושה בקרב הציבור הרחב היא שבכל הנוגע לעולם הנפש- רב הנסתר על הגלוי.

עבור אותו אדם מן הישוב, המפגש הראשוני עם עולם בריאות הנפש עלול, לכשעצמו, לעורר חרדה רבה. חוסר הודאות הראשוני מעלה שאלות כגון:

1. האם מה שאני מרגיש זו בעיה? האם זו בעיה מוכרת? האם רק אני חווה אותה?

2. מהם הפתרונות הקיימים בשוק עבורה?

3. למי פונים מתוך מגוון המטפלים הרחב הקיים בשוק? שהרי ההיצע גדול מדי, ולמי שלא מעורה בתחום, אין את הכלים לבחור נכון.

4. לעיתים עולות שאלות אודות התהליך עצמו- כיצד נראה הטיפול ומה עושים בו? שהרי לא כל טיפול זהה, והתשובה לכך תלויה בסוג הטיפול המוצע.

"התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" שאלה אליס את החתול צ'סר בארץ הפלאות. "זה תלוי במידה בה לאן את רוצה להגיע", השיב החתול. "לא אכפת לי כל כך לאן", אמרה אליס. "אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי" , סיכם החתול. (קרול 1997)

להחלטה על פנייה לטיפול משמעויות רבות- פרוצדורליות, כלכליות, רגשיות ועוד. לפני שמתחייבים לתהליך שכזה, מטופלים רבים היו רוצים לדעת:

לאן הולכים? כיצד מגיעים לשם? איזו צידה עליהם לקחת לדרך? האם הם בכלל בכיוון הנכון?

ואכן, טיפול טוב מציב שאלות אלו כבר בתחילת הדרך. הצעד הראשון בתחילת הדרך נקרא- אינטייק, או בשמו העממי יותר- תהליך ההערכה.

מהו אינטייק?

אינטייק הוא תהליך שכולל מפגש אחד או יותר, ובו מתקיימת שיחה בין המטפל למטופל. בשיחה הזו המטופל מתחיל לתאר את הקשיים שהובילו אותו לבחון האם טיפול פסיכולוגי הוא הדבר שיכול לסייע לו.

לשיחת האינטייק מספר מטרות:

  1. זיהוי הבעיה –
    הכוונה היא להתחיל להבין מהם הקשיים? האם הם חריגים בעוצמתם? האם יש להם שם או אבחנה מסוימת שמוכרת לעולם בריאות הנפש? המענה לשאלות אלו תמיד ניתן בהקשר מסוים- חברתי, אישי, משפחתי, מקצועי וכד'. ולכן, כדי להתחיל למפות את הקשיים, חשוב להכיר קצת יותר לעומק גם הקשרים אלו. במהלך השיחה נרצה להקיף מספר נושאים:
    תיאור הפרטים האישיים
    תיאור מקיף של התלונה המרכזית והסימפטומים הנלווים
    תיאור ההיסטוריה האישית והמשפחתית
    בחינת אירועים שייתכן והובילו להחמרה ו/או התפרצות הקשיים
    בחינת גורמי סיכון
    בחינת גורמי חוסן
    העברת שאלונים מובנים במידת הצורך

2. סיכום והמלצות-
רק לאחר שמזהים את הבעיה, ניתן להתחיל לחשוב על בניית תוכנית טיפולית. השיקולים בבניית תוכנית טיפולית הם רבים, ואמנה את חלקם:
– האם מספיק טיפול פעם בשבוע? או שאולי יש צורך במסגרת טיפולית מחזיקה יותר (פעמיים בשבוע? מרפאה ציבורית? אשפוז פסיכיאטרי?)
– מהם הכוחות והמשאבים העומדים לרשות המטופל, בהם ניתן יהיה להיעזר בטיפול (למשל, יכולת התבוננות עצמית היא משאב חשוב לטיפול פסיכולוגי) ? מנגד, האם ישנם גורמים שעשויים להקשות, או אף לחבל בתהליך (למשל סכסוך הורי שעלול לפגוע בטיפול בילד)?
– מה הידע המחקרי והתיאורטי הקיים בנוגע לקשיים שזוהו? ובהתאם- איזה סוג טיפול מומלץ?

מדוע חשוב שאיש מקצוע מנוסה יבצע את תהליך ההערכה?
פסיכולוגים קלינים עוברים הכשרה ארוכת שנים עד לקבלת רישיון המומחיות ממשרד הבריאות, במהלכה מושם דגש רב על הליך האבחון וההערכה. בסופו של דבר, מדובר בשיחה. שיחה בין שני אנשים.

אולם אמר מי שאמר: "זה לא פשוט להיות פשוט"

  • ואכן, על מנת שהשיחה הטיפולית תהיה פשוטה, נעימה ואפקטיבית, על איש המקצוע להיות בעל נסיון רב ושליטה במספר רב של כלים וניואנסים טיפוליים:
    • כדי לזהות האם יש בעיה, ומהי, הפסיכולוג נדרש:
      • להכיר סוגים שונים של בעיות (היכרות עם הפרעות נפשיות, אבל לא רק: עם מנגנוני הגנה, עם דפוסי התמודדות לא יעילים, עם ארגון אישיות)
      • לדעת מה לשאול כדי לזהות במדויק את הקשיים (האם המוקד הוא בנפשו של האדם? אולי בסביבתו?)
      • לדעת איך לשאול בצורה יעילה כדי לזהות במדויק את הקשיים
      • להבחין בין מידע מפורש שניתן ע"י המטופל, לבין מידע 'נסתר', שלא ניתן לזהות באופן מיידי, ושהמטופל לא יחלוק אותו ביוזמתו (קונפליקטים לא מודעים, ערכים תרבותיים מופנמים, זכרונות מודחקים וכד')
    • כדי לבנות תוכנית טיפולית, הפסיכולוג נדרש:
      • ליכולת להבחין בין הצורך לטיפול פרטני, קבוצתי, או שאולי מסגרות ציבוריות תומכות
      • להיכרות עם הידע המחקרי הקיים וסוגי הטיפולים הקיימים לטיפול בבעיה
      • להעריך האם הכלים שברשותנו יכולים להתאים לקשיים, או שאולי צריך להשתמש בכלים אחרים?

בכל טיפול, שלב ההערכה הוא חשוב ביותר. למעשה, הוא הכרחי. כי ללא הבנה במה מטפלים, איננו יכולים לדעת כיצד מטפלים.

עולם הפסיכולוגיה הוא רחב ידיים, וגם אנו, הפסיכולוגים, לא יכולים לדעת הכל. לפסיכולוגים שונים העדפות טיפוליות שונות, חיבור אישי לתיאוריות טיפוליות שונות ונסיון טיפולי שונה. אבל האמת היא שלא צריך לדעת הכל. צריך לדעת מספיק כדי להכיר את ההיצע הרחב הקיים בעולם הפסיכולוגיה, על מנת שנוכל להתאים בצורה הטובה ביותר את החיבור בין המטופל והקשיים שלו, למטפל עם המענה הטוב ביותר.

לפעמים השירות הטוב ביותר שאנו יכולים לתת הוא לכוון את המטופל למקום המתאים, הגם שזה איננו אנחנו..

לפרטים נוספים וקביעת פגישת אינטייק מוזמנים ליצור קשר במייל או בטלפון.

דילוג לתוכן